Cambodja

24 september 2015 - Siem Reap, Cambodja

Afgelopen zondag zijn we met de boot en auto aangekomen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja en wat meteen opvalt is dat de mensen allemaal redelijk goed Engels kunnen in tegenstelling tot de Vietnamezen wat een stuk makkelijker communiceren is .
Bij aankomst krijgen we in het hotel een koud handdoekje en een welkomsdrankje en dat hebben we ook wel nodig, buiten is het 36 graden, geen zuchtje wind en je voelt de zon branden op je huid... Het is 14:00 uur en we willen nog op pad gaan.... Want we hebben maar anderhalve dag hier. Dus op naar de kamer omkleden en er vandoor.. ons hotel heeft uitzicht op een markt en achter de markt zien we allemaal mooie gebouwen, zal wel iets belangrijks zijn... nog geen minuut nadat we op de kamer zijn worden we gebeld door de receptie, er is iemand aanwezig voor ons... wij  als een malle weer aankleden en naar beneden toe, was het een dame van het reisbureau van de Cambodjaanse partner van ons reisbureau. Na een gezellig gesprek meteen alle toeristische attracties besproken en voor de volgende dag geboekt.
Vlak bij ons zit The Royal Palace en we gaan naar binnen toe, wat een gaaf paleis hebben ze hier, grote royale gebouwen met Chinese daken en op elk dak staan draken, vogels, en noem maar op. De gebouwen zijn zeer rijkelijk versiert en je mag overal naar binnen toe behalve het verblijf van de koning. Maar wat een mooi verblijf zeg, maar warm .... je zweet je een ongeluk we zijn niet gemaakt voor het ultra warme weer van boven de 30 graden.
Op het complex ligt ook de zilveren pagode welke we ook bezoeken, een mooie tempel met veel mooie versieringen waar mensen samenkomen om te bidden enz. wat ons opvalt is dat er enorm veel monniken rond lopen. Mooi om te zien, later blijkt dat ze eten krijgen van de bevolking en dat ze dus op de foto gaan of een blokje om voor voedsel... Al met al een mooi bezoek en we willen nog naar het National Museum gaan, enkel was deze om 16:55 uur al gesloten.. We zijn een stukje terug gelopen naar wat gezellige straatjes en uiteindelijk beland bij een restaurant waar men straatkinderen een betere toekomst geven door ze te leren koken en hoe ze moeten bedienen enz. anders dan in Hoi An maar vrijwel op de dezelfde manier bedacht.
Na het eten lopen we richting ons hotel over een gezellige night market heen waar van alles wordt verkocht, van huishoudelijk tot levend vee en van fruit tot geslacht vee. Was weer smakelijk... Daarna lekker naar het hotel en lekker slapen.

De volgende dag werden we om 08:00 uur opgehaald om naar de Killing Fields te gaan. Onderweg een regenbui gehad waar je U tegen zegt maar gelukkig heeft onze tuktuk zijschermen en zitten we redelijk droog. Na een uur komen we aan en meteen hangt er een bepaalde rust we krijgen een kastje om ons nek waar we de tour in het Nederlands kunnen beluisteren en beginnen bij nummer 1.
Meteen al bij het eerste nummer komt de klap al aan, er wordt verteld hoe Pol Pot van de Rode Khmer systematisch mensen naar Killing Fields bracht om hen zonder pardon te vermoorden. Omdat ze bijvoorbeeld geschoold of leraar waren. Alle godsdiensten werden verboden en vernield, de priesters enz. werden ook afgevoerd.. We lopen de gehele tour af en na een dik uur wandelen zitten we een beetje verslagen na te denken over hoe wreed dit kamp is geweest, vooral wat mij bijblijft is dat jonge kinderen en baby's werden vermoord door ze tegen een dikke eik aan te slaan... Makkelijk en goedkoop want een kogel kregen ze niet, dat was te duur. Men werd vermoord met werkgereedschap wat voor handen was. En als er niks voor handen was dan werd je in een gat geduwd met chemicaliën over je heen... Loes vond het vooral heftig dat er overal stukken kleding uit de grond naar boven kwam door de heftige regenval. Je realiserend dus dat je over massagraven loopt. Heel heftig.
Na de Killing Fields gingen we naar S21 de gevangenis waar je eerst heen ging voordat je naar de Killing Fields ging, waar martelen de dagelijkse gang van zaken was, echt niet normaal wat zich daar heeft afgespeeld, we hebben afbeeldingen gezien van mensen die overleden waren .... gewoon bizar. 2 van de 7 overlevenden zitten nu dagelijks handtekeningen uit te delen en hun verhaal te vertellen bij de gevangenis.
Tijd voor wat anders, gisteren gemist en vandaag geopend, het Nationaal Museum. Allemaal kunstschatten die de oorlogen en Pol Pot hebben overleeft, heel wat anders maar je leert gaande weg een heleboel over het Hindoeïsme en Boeddhisme, de religies die hier een belangrijke rol spelen. Na het museum gaan we naar de Russische en de Central Market en vinden we na lang zoeken eindelijk de Boeddha die we in het begin van de reis hebben gezien. In Nederland wordt vaak gezegd dat je zelf geen Boeddha mag kopen maar dat is lariekoek. Als jij je goed voelt bij een bepaalde Boeddha waar je je zelf in terug kan vinden mag je die gewoon kopen. Wil je de Boeddha aanbidden, dan kan je hem laten 'zuiveren' door een monnik.

Uitgeteld gaan we een hapje eten en rusten morgen gaan we met de bus naar Siem Reap.

Al vroeg worden we opgehaald om met de bus naar Siem Reap te gaan. Mooie bus met 220 volt stekker, wifi en voldoende beenruimte. Net een vliegtuig maar dan over de weg. We crossen als een malle over de weg heen, de buschauffeurs hier zijn een beetje de postpakket bezorgers van ons land, asociaal toeterend en rijden bizar hard over de weg en waar de bus maar kan rijden. Gelukkig heeft de bus luchtvering en voel je vrij weinig van de hobbels en gaten die we af en toe tegenkomen. Wel een ongelofelijke omgeving waar we doorheen gaan. Na 6 uur in de bus te hebben gezeten en toch best gaar te zijn komen we aan in Siem Reap waar we opgehaald worden door de tourmaatschappij. En de chauffeur verrassend goed Nederlands spreekt. (Cambodjaan die alles van internet (Google) en de baas (Nederlander) heeft geleerd). In het hotel ontmoeten we Danielle de general manager van de touroperator. En die verteld ons dat we namens Cees, onze Vietnamese tourmaatschappij, een etentje aangeboden krijgen omdat er een verkeerde boeking was geweest waardoor we niet in een 4 sterren hotel zaten maar in een 2 sterren hotel tegenover een karaokebar... Heel erg netjes!! We boeken meteen de tour voor de volgende dag en gaan na een douche lekker uit eten.
Het restaurant blijkt van de schoonvader te zijn van de eigenaar van onze tourmaatschappij en de eigenaar Andre is ook aanwezig. We raken aan de praat met hem en hij verteld dat hij al een tijd hier in Cambodja is en inmiddels eigenaar is geweest van een hotel en een restaurant. Die heeft hij verkocht en is een reisbureau begonnen onder het kantoor was ruimte voor een restaurant en daar is z'n schoonvader begonnen. Via via is hij bij een Duitser gekomen die een peperplantage wilde starten, alleen moest hij een partner hebben, en zo was hij mede-eigenaar van een peperplantage. En de pepers uit dit gebied (Kampot) schijnen de beste te zijn van de wereld.. We hebben voor Bas (Loes haar broer die veel en heel goed kan barbecuen (PureBBQ.nl)) een zakje pepers meegekregen.
Ze zijn momenteel heel erg druk met het programma Peking Express, heet nu Asia Express. Ze regelen alle accommodaties, locaties en noem maar op. Het programma is verkocht aan een aantal Zuid en Noord Amerikaanse landen en zij regelen alles voor de gehele crew. Druk baasje dus! Maar super gezellig.
Gisteren zijn we in een 4X4 jeep opgehaald om naar Ankor Wat te gaan, 1 van de 7 wereld wonderen die nu nog bestaan.
En wederom.... wauw wat een complex en wat een mooie omgeving en wat een mooi verhaal hangt er om de tempels heen. Je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken. Het is btw weer bloedheet 35 graden en heel af en toe een briesje..  wederom zweten geblazen.
We hebben een officiële Ankor tourguide bij ons en die verteld ons precies wat wat is en overspoeld ons met informatie. We lopen door de tempels heen en in de muren zijn allemaal verhalen gegraveerd. Zonder gids loop je der langs en is het mooi. Maar onze gids kent echt mega veel en verteld ons haarfijn wat alles betekend. Warm, slopend maar enorm gaaf!! Ik kan hier uren over doorpraten enkel zullen de foto's boekdelen spreken.
Na Ankor gaan we naar de locale bevolking toe, offroad, tenminste dat was de bedoeling. We komen na 30 minuten een nieuw aangelegde weg tegen en het dorpshoofd zegt dat we er niet langs mogen, beton is nog aan het uitharden. Dus we zijn genoodzaakt om terug te rijden. Tot we een paadje tegenkomen waar de auto net doorkan. De gids en chauffeur doen een voorverkenning en het moet lukken, we rijden niets voor niets 4X4. Na 50 meter zit de auto vast en slipt door. Even een handige duw en we zijn weer los en rijden door de dikke begroeiing naar de juiste weg toe. We zijn langs de wegwerkzaamheden en kunnen gelukkig na betaling van een paar dollar de weg vervolgen. We gaan naar een dorpje waar eigenlijk geen toeristen komen en zien mensen echt met grote ogen kijken, mensen vinden de blanke huid en blond / rossig haar echt enorm bijzonder. En staan je echt ongegeneerd aan te kijken en te giechelen als je langs loopt. Heel bijzonder voor beide kampen.
Na een rit van 45 minuten komen we weer aan in het hotel en zijn we best gesloopt. We douchen ons om vervolgens in de avond lekker te eten en een Night Market te bezoeken. Heel veel dezelfde producten die voor een veelste hoog bedrag worden aangeboden, we hebben het al snel gezien en gaan lekker Pubstreet opzoeken. Een aantal straten waar allemaal kroegen en restaurants zijn gevestigd, super gezellig en we drinken een paar lekker cocktails en rosé-tjes.

Vandaag vliegen we terug naar Vietnam, naar Phu Quoc, om lekker aan het strand bij te komen van de reis. Tenminste dat is de planning. Zal wel 2 uur niksen zijn en dan het eiland verkennen op een scooter ofzo.. Maar dat lees je in het volgende verhaal.

Groetjes Ron en Loes.

1. Renate:
    24 september 2015
    Wauw!! Ik heb jullie verhaal 2x gelezen en wil nog veel meer!! Cambodja staat al zo lang op mijn wensenlijst.. Mooi geschreven!
  2. Monique:
    24 september 2015
    Het is net alsof ik er een klein btje bij ben. Geniet nog van de laatste dagen