Mekong Delta

19 september 2015 - Mekong Delta, Vietnam

We zijn 4 dagen geleden vertrokken uit Saigon om via de Mekong Delta naar Cambodja te gaan. Over een rivier die zeker 3 tot 4 keer breder is als de Maas in Rotterdam en een behoorlijke stroming heeft, wij gingen stroomopwaarts en heeft wel voor de nodige roering gezorgd.

In de vroege ochtend vertrokken met pijn in ons hart want wat is Saigon een geweldige stad, nu richting de boot dachten we... We hadden beide in ons hoofd dat we de hele rivier zouden afgaan met de boot...NOT

We gingen ongeveer 2 uur rijden tot we in een klein bootje de rivier opgingen, we vaarden naar een meneer op een heel gammel roeibootje en die zou ons het eiland laten zien.. Nou daar gaan we dan. Eenmaal overgestapt van onze normale boot naar de roeiboot en inderdaad schommelen als een malle (en ik heb der een hekel aan kan ik je vertellen (R)) maar toen we eenmaal in het stelsel van gangetjes kwamen wauw wat ontzettend mooi om te zien.
Enkel omgevingsgeluid van vogels, hagedissen die rondlopen en andere beesten die we wel hoorden maar niet zagen. We hebben ongeveer een 90 minuten ongemakkelijk op de boot gezeten maar wat ontzettend gaaf. Aan het einde van het stelsel was onze "eigen" grotere boot er en gingen we lunchen aan de Delta.
We kregen een vis voorgeschoteld gefrituurd rechtopstaand in een rekje, de Olifant oorvis, zag er wat ongemakkelijk uit maar smaakte heerlijk na de lunch gingen we terug naar de auto om verder te rijden.

Na 45 minuten rijden kwamen we aan bij een drijvende markt, we hadden hele andere gedachtes bij een floating market veelste geromantiseerd natuurlijk er drijven allerlei boten bij elkaar en hebben aan een bamboe stok het fruit of groente hangen wat ze verkopen. De grote jongens verkopen het aan de kleintjes die het weer op de lokale markten verkopen. Leuk om het te hebben gezien, niet iets wat we op onze Bucket List hadden staan.
We vaarden nog langs een soort van fabriekje van allerlei handwerken, hier maakten ze gepofte rijstwafels een zoet en heel erg plakkerig snoepje na een kort bezoek wat snoepgoed ingeslagen, is hier bijna niet te krijgen... naast dit fabriekje ligt een beefarm waar we heerlijke thee met honing hebben gedronken.
Eenmaal aangekomen in Can Tho waren we goed gesloopt van de dag en hebben we na het avondeten lekker het bedje opgezocht.

De volgende dag gingen we lekker vroeg, 07:30 uur, betekend 06:00 uur opstaan, ontbijten en de tas weer dicht ritsen, richting de grootste drijvende markt van de Mekong Delta, inderdaad vrij groot en indrukwekkend alleen niet zo speciaal als wij ons hadden voorgesteld. Wel leuk was dat we aan boord mochten komen van de ananasboot om een ananas en wat localfruit te proeven. Smaakte prima en op 1 of andere manier meer puurder.
Daarna zijn we met de boot een ander soort doolhof in gegaan, een tropisch woud vol met hoge palmbomen, kokosnootbomen, en overal fruit aan de bomen, vissen in het water echt supergaaf om dit te mogen zien wat een oase!!
Na 2 uur varen gingen we weer een stukje met de auto rijden, de weg is hier zo beroerd dat het eeuwen lijkt om vooruit te komen en dat is ook zo...
Om even bij te komen van de hobbelige rit zijn we gestopt bij een krokodillen houderij. Ze houden hier zo'n 10.000 krokodillen die voornamelijk voor de huid gefokt worden. Het vlees van de krokodil wat over blijft verkopen ze in het restaurant. Smaakt een beetje naar goed klaar gemaakte pittige kip.
Na het eten kregen we een rondleiding door de farm, en ik moet je zeggen de krokodillen hebben normaal water en het ziet er allemaal goed verzorgd uit. Iets wat we niet hadden verwacht.
Uiteindelijk kwamen we omstreeks 15:00 uur aan bij een mangroveforest. Nog zoiets waar we niet op gerekend hadden, en groot meer met alleen maar bomen in het water enorm veel grote vogels in alle kleuren van de regenboog, wauw!! Hier gingen we met een roeibootje de plas op om vogels te spotten, de plas is geheel begroeit met felgroen blad waar we doorheen varen. Heel erg gaaf. Even later zaten we in een speedboot als een malle door de kanalen heen te blazen om naar een uitkijk toren te gaan om eenmaal boven te zijn van het uitzicht te genieten. Nogmaals enorm gaaf om te zien.
Nu moeten we haast maken om naar het hotel te komen, het begint al wat te schemeren en hier heb je geen straatlantaarns en rijverlichting gaat pas aan als je niks meer ziet. Kamikaze piloten!!
Na een goede maaltijd uitgeteld op bed! De volgende dag gaan we naar Cambodja om 07:00 uur opgehaald worden... betekend dus nog vroeger opstaan...

Gisteren zijn we aangekomen in Cambodja en ik zal morgen hier een verhaal over schrijven, alleen is het hier zonnig, 35 graden, geen zuchtje wind en je verbrand waar je bijstaat en geen taxi's te bekennen alleen tuktuks ... En daar gaan we een leuke rit mee maken vandaag...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    21 september 2015
    Zoals jullie schrijven! Geweldig het is net alsof je het meebeleefd!
  2. Harry:
    21 september 2015
    Wat een leuverhalen! Hannie had geen geduld om het allemaal te lezen, dus vraagt ze mij het hemd van m'n lijf.... bekijk 't moar.......
  3. Harry:
    21 september 2015
    Geen leuverhalen maar LEUKE VERHALEN!