Saigon

17 september 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Wauw wat is Saigon een mooie stad!! Een paar dagen geleden alweer maar wat missen we de stad. De grootste stad van het land met meer dan 10 miljoen inwoners maar het is zo erg verspreid dat je eigenlijk niet merkt. De stad voelt heel erg westers aan en dat komt waarschijnlijk door de Franse invloeden. We zijn wel een beetje verliefd geworden .

Na Hoi An te hebben verlaten zijn we naar Ho CI Minh City (HCMC) gegaan want zo heet de stad officieel alleen niemand gebruikt dat hier omdat de naam te lang is om uit te spreken. Na 90 minuten te hebben gevlogen kwamen we aan in de stad met allemaal knipperende lampjes grote reclameborden en heel veel mensen die op een georganiseerde chaos door elkaar heen rijden. Veel georganiseerder dan in Hanoi waar alles chaos is . Erg gezellig en we hebben de namiddag gebruikt om een excursie te boeken en de stad te verkennen per taxi.

De volgende ochtend werden we opgehaald om naar de Cu Chi tunnels te gaan na ongeveer een dik 2 uur te hebben gereden kwamen we aan.

Indrukwekkend van top tot teen. Je ziet echt hoe de Vietnamezen zich tegen de Amerikanen hebben verdedigd en dat is niet mis. De ondergrondse tunnels hebben 3 lagen de eerste past een magere westerling nog wel doorheen enkel daarna wordt het claustrofobisch smal. De smalle, kleine en gehaaide Vietnamezen pasten er goed doorheen en konden zich zo verdedigen tegen de veelal grote Amerikanen. En de boobytraps nou ik kan je 1 ding vertellen daar wil je echt niet in terecht komen, wat een marteltuig. Al met al dit heeft wel een impact op ons gemaakt we hebben het hier daarna nog regelmatig over gehad.

Na de tunnels hebben we een citytour gedaan door HCMC.

Als eerste zijn we naar het paleis gegaan van de laatst zittende koning van Indochina, hier zagen we de bunkers, het paleis erboven en de mooi aangelegde tuin, niet heel erg bijzonder.

Daarna zijn we naar het War Museum gegaan, hier wordt verteld hoe de oorlog is geweest vanuit de ogen van de Vietnamezen en ik kan je vertellen dat dat een andere kijk op Amerikanen geeft. Vieze, napalm bommen, complete landerijen onder gespoten met gif en alle effecten daarvan worden allemaal getoond. Best heftig allemaal!! Buiten heb je allemaal tanks, vliegtuigen en een mooie Hue helicopter, mooi om te zien.

We rijden inmiddels naar de grote Kathedraal midden in het centrum, groot kolossale kerk met veel Latijnse teksten en mooi van binnen en echte Franse architectuur. Naast de Kathedraal staat het postkantoor ontworpen door meneer Eifel, het ziet er inderdaad indrukwekkend uit met alles nog zoveel mogelijk in oude glorie in tact gehouden. Het is ook nog steeds in gebruik en is maar eenmaal per jaar dicht, namelijk tijdens Vietnamees nieuwjaar.

Als laatste bezoeken we de markt, met aan de randen het fruit en vleeswaren en binnenin de markt allerlei kleding en houtsnijwerk. We hebben ons de ogen uitgekeken aan de eind van de middag zijn we terug op de hotelkamer met zeer beperkt internet.. Vandaar nog niet eerder een bericht.

Gisteren zijn we begonnen aan de tocht door de Mekong Delta van 3 dagen. Daarover binnenkort meer.

Groetjes van ons

1. Monique:
    19 september 2015
    Zoals altijd weer een geweldig verhaal! Geniet er nog van xxxx
  2. Gerry:
    19 september 2015
    We reizen op deze manier met jullie mee en leven mee! Geweldig wat jullie allemaal zien, meemaken, beleven.......
  3. Peter:
    19 september 2015
    Echt mooie vakantie zo te lezen. Geniet met volle teugen want het is zo voorbij.
  4. Harry:
    19 september 2015
    Tja, de Viëtnamoorlog was een vieze oorlog, en een guerilla-oorlog is amper te winnen, vandaar die rottige methoden. In de mekongdelta is ook nog flink geknokt omdat de vietcong zich goed verbergen kon. Nu zijn er gigantische viskwekerijen waar de Tilapia en Panga vandaan komen. In het water wordt naast het voer ook antibiotica gestrooid om de vis gezond te houden i.v.m. de enorme hoeveelheid uitwerpselen van de vissen.