De belevenissen in Hoi An

16 september 2015 - Hanoi, Vietnam

Goedemorgen allemaal,

We zijn 2 dagen geleden vanuit Hue aangekomen in Hoi An in een tropische storm, de reis was ongeveer 100 kilometer en we hebben er maar liefst 4 uur over gedaan.. We hebben best eens te maken met regen en wind in Nederland maar hier viel zoveel neerslag dat straten geheel blank stonden en bomen met wortel en al over de weg waaiden. Al met al een nieuwe ervaring rijker...

Eenmaal aangekomen bij ons onderkomen regenende het Hoi An nog niet zo heel hard hier moest de klapper nog komen en dat hebben we gemerkt na een uur flink onweer en buien klaarde het een beetje op en zijn we het centrum in gegaan. Het was een behoorlijk rustig en weinig te bekijken er was veel dicht.

Waar Hoi An om bekend staat is natuurlijk de op maat gemaakte kleding, die ze in 1 nacht voor je maken. Wij een beetje rond kijken in de talloze zaakjes en uiteindelijk bij 1 terecht gekomen die een goed gevoel gaf. Je moet eerst stoffen uitkiezen, maten op laten nemen. En dat was bij mij echt super grappig, 1 meter 98 en redelijk van formaat. Ik had als kleermaakster de kleinste van stuk, ze kwam net boven m'n navel uit... Al met al een leuke ervaring en daarna begint een eeuwenoud schaakspel om er een mooie prijs voor te krijgen. Na een halfuur onderhandelen hebben we de prijs die we er maximaal voor wilden te betalen uitonderhandeld en kan ze aan de slag, 5 overhemden op maat gemaakt..

Na wat geslenter door de straatjes en met vlagen wat nat geregend te zijn hebben we wat gegeten bij een Italiaan was weer lekker. We hebben onderweg bij een vrouwtje een soort van poncho 2.0 gekocht, goede kwaliteit en vooral groot.

In de homestay villa hebben we een cookingclass geboekt voor de volgende dag, met opmerking dat als het slecht weer was het niet door zou gaan... Maar hopen dat het morgen beter is.

En wat denk je... Wordt je wakker en is het opgeklaard en begint al weer de goede kant op te gaan met de temperatuur. de geboekte Tour gaat door

We worden om 08:00 opgehaald met een taxi om naar de locale markt te gaan om de ingrediënten van vandaag vers te kopen. We zijn vandaag maar met z'n 2en dus krijgen van de gids uitgebreide uitleg over wat alles is en waar we het voor gaan gebruiken. Erg leerzaam. Na 30 minuten gaan we naar de boot toe, het is ongeveer 45 minuten varen over de rivier naar het eiland waar de mensen wonen en waar we de cookingclass zullen krijgen.

Aangekomen ziet het er best leuk uit allemaal, grote ruimte met tafels en een voorbereidingsgedeelte. Als eerste krijgen we uitleg hoe rijst geoogst word en hoe het ontdaan wordt van het vlies enz.

We gaan nu les krijgen, eerst doen de cheffin het voor en daarna mag je het kunstje nadoen, goed te doen en al snel hebben we het ene na het andere gerecht in elkaar geknutseld. Via het foto boek komen de gedetailleerde foto's en beschrijvingen te staan dus nog even geduld... Maar dat het lekker is dat kan ik je meegeven..

Na 3 uur te hebben gekookt krijgen we vis les, of eigenlijk is het garnaal aan de haak, het geheel laten zakken en hop je hebt gegarandeerd vis aan je haak, want je vist in een volle vijver vis maar de reactie van Loes is priceless vol trots der eerste visje gevangen en ze leven ook nog gelukkig zetten ze ze wel weer terug.. Voor de volgende.. Na de vis avonturen gaan we bbq-en en sluiten we cookingclass af. Wauw wat een leuke ervaring!!

Om 15:00 uur hebben we een afspraak bij de kleermaakster om de blouses te passen. We komen iets eerder terug van kookles maar is geen probleem, ze staat ons op te wachten en ze zien er prachtig uit nu nog afmaken en vanavond kunnen we ze ophalen. In de tussentijd hebben we wat gerelaxt, cocktails gedronken en ijsje gegeten.

Omstreeks 18:00 uur waren alle 5 de blouses klaar en ingepakt zoals we dat bij ons ook kennen. Helemaal top. Daarna zijn we het stadje doorgelopen. Als het niet regent ziet het er super gaaf uit!! Echt heel erg sfeervol en volop bedrijvigheid en gezelligheid.

We eten vandaag in een eettentje Street, welke straatkinderen helpt om uit de negatieve sfeer te komen door eten te koken en uit te serveren. Hier leren ze het gastheerschap en Engels praten. En ze doen het verdomd goed moeten we beiden zeggen. Na lekker te hebben gegeten kopen we het kookboek om zo het project verder te ondersteunen.

We slenteren nog wat door de straatjes om uiteindelijk moe en voldaan in slaap te vallen om vandaag door te reizen naar Ho Chi Minh City de voormalige hoofdstad van Zuid Vietnam waar we een nieuw verhaal zullen schrijven.....

Groetjes Ron en Loes.