Hue en omgeving

14 september 2015 - Hue, Vietnam

Zaterdagavond 12 september zijn we aangekomen in Hué. We zouden bij het vliegveld opgehaald worden en naar ons hotel gebracht worden. Helaas stond er geen vrolijke Vietnamees op ons te wachten bij aankomst. Nog een kwartiertje hoopvol gewacht, maar uiteindelijk toch maar een taxi naar ons hotel genomen. In het hotel aangekomen dachten we even dat we verkeerd zaten, wat een luxe allemaal! Op de 9e verdieping was onze kamer met een prachtig uitzicht over de Parfum Rivier, een heerlijk kingsize bed waar Ron weer ouderwets overdwars op kon liggen en een erg zacht matras in vergelijking met voorgaande matrassen (of tuinstoelkussens zoals in Ba Be :-))
Aangezien ik al een paar dagen niet erg lekker ben, kon ik deze onverwachtse luxe enorm waarderen! Waarschijnlijk in Halong Bay al iets verkeerds gegeten of wat opgelopen. Daarom maar snel naar bed gegaan met de nodige Imodium en diclofenac in m'n lijf.

De volgende ochtend besloten om in de relaxmodus Hué te verkennen. Ik was nog steeds niet helemaal fit en aangezien we sinds onze aankomst in Vietnam van 's ochtendsvroeg tot 's avonds laat bezig zijn geweest met van alles en nog wat, vonden we dat we wel een dagje even wat rustiger aan mochten doen.
Hué staat bekend om zijn historie en we besloten dus te beginnen in de Imperial Citadel. Hier hebben we een rondleiding van zo'n 2 uur gehad. Erg mooi, maar er moet nog veel gerestaureerd worden. Compleet gerestaureerde gebouwen versus ruïnes versus bouwplaats, dat is wat het nu is. Men probeert er echt iets moois van te maken, maar het kost veel geld en tijd.
Vervolgens naar de Thien Mu Pagoda gegaan. Een boeddhistische tempel, erg indrukwekkend en weer wat dingen bijgeleerd over dit geloof. Het symbolische cijfer 7, over Yin en Yan (bel & drum, man & vrouw), over de kleine jonge monks, de 8 zintuigen, enz enz. Daarnaast nog 2 Vietnamese meisjes wat Engelse woorden bijgeleerd. Hun leraar Engels kan namelijk geen Engels praten. Ze leren dus wel lezen en schrijven, maar praten kunnen ze niet. Heel bijzonder als je aan de universiteit studeert, een taal hebt geleerd, maar het dus niet kan spreken. De meiden vonden het erg moeilijk, maar vonden het hoogst interessant om even met ons te kunnen 'kletsen'. Bij het afscheid nemen kwam er dus enthousiast: "Thank you and bye bye!" in vrijwel onverstaanbaar Engels uit.
Als laatste gingen we richting Khai Dinh Tomb, een relatief nieuwe graftombe in vergelijking met de rest van de tombes in en rond Hué. Zeker de moeite waard, al schijnt deze koning weinig macht te hebben gehad en maakte hij zich alles behalve populair bij de bevolking door de taxes enorm omhoog te gooien.
Rond de klok van 15.30 uur waren we weer in ons heerlijke hotelkamer. Even de relaxmodus weer aan en een beetje rond gaan kijken voor een eettentje. Even geen Vietnamees eten dit keer, maar wat dan wel? Een ieder die ons goed kent zal vast wel weten waar we op uitgekomen zijn ;-) Sushi it was! Al is de sushi aardig duur in vergelijking met lokaal eten (zeg maar 3x zo duur), het smaakte ons prima! De vis was vers en dat was het belangrijkste.
Na het eten weer rustig teruggelopen naar ons hotel. We wilden nog even een cocktailtje drinken onderweg, maar het begon aardig hard te regenen en we wisten niet zeker meer of we de volgende ochtend om 7.30 uur of om 9.00 uur opgehaald zouden worden. Toch maar eieren voor ons geld gekozen en doorgelopen om vervolgens te constateren dat we om 9.00 uur gehaald zouden worden om richting Hoi An te vertrekken. We drinken daar dus maar een extra cocktailtje!

1. Harry:
    15 september 2015
    Hopelijk verknalt je buikloop jullie vakantie niet! Wij westerlingen kunnen ook nergens tegen he? In ieder geval genieten jullie en daar ga je voor nietwaar?