Langs de Chinese grens en meer!

6 september 2015 - Mèo Vạc, Vietnam

Net aangekomen in een hotel in Bao Lac. We zouden eigenlijk nog een nacht blijven in Dong Van, maar vanwege de slecht begaanbare weg, besloten we het programma om te gooien en alvast een stuk door te reizen. Door de regenval afgelopen nachten, zijn hele stukken weg weggeslagen. De weg was al niet zo best, maar dit maakte het er niet beter op!
Vanochtend eerst naar de zondagmarkt geweest in Dong Van, wat weer een belevenis van jewelste was. Hoewel deze mensen niet heel erg fris ruiken, zien ze er daarentegen wel echt prachtig uit! Alle vrouwen zijn traditioneel gekleed en wat ziet dat er kleurrijk uit, echt fantastisch om te zien!
Ron was al een attractie hier in het hoge Noorden, maar hier helemaal. Volwassen vrouwen komen gemiddeld tot aan zijn middel dus dat ging als een lopend vuurtje over de markt. Kinderen zitten ongegeneerd aan hem te plukken en een ieder gaapt ons schaamteloos aan. Toch moesten we er wel om lachen.
De markt zelf was een georganiseerde chaos. De markt kon je in diverse gebieden opdelen; fruit, kleding, 'huishoudelijke' spullen, telefoons (ja ook in de meest arme gebieden van Vietnam kunnen ze niet meer zonder), levende dieren, dode dieren, diverse plekken om samen te komen en te eten met elkaar en vooral heeeel veeeel homemade maize (corn) wine daarbij drinken! Overigens worden er volledige jerrycans verkocht van dit spul en betaal je voor een liter ongeveer 1 USD! Wij waren rond 8.45 uur op de markt en er werd al met volle teugen gedronken en geproefd. Wij hebben dit keer maar even overgeslagen.
Niet alles op de markt was even aangenaam moet ik bekennen, maar het laat wel zien dat het leven hier er toch echt wel iets anders aan toe gaat dan dat wij gewend zijn. De varkenskoppen vliegen er nog net niet om je oren, maar dat je goed moet opletten waar je loopt met je slippertjes, om te voorkomen dat je in een plas vers bloed staat, dat is wel echt een advies die ik een ieder mee wil geven!
Goed; de markt hebben we achter ons gelaten en zijn snel uit gecheckt bij het hotel. Op naar Meo Vac en hopelijk daar nog een stukje van de zondagmarkt meepikken. Dit laatste is niet helemaal gelukt. We werden betoverd door het landschap om ons heen. Wauw, wat een magische omgeving..... De weg van Dong Van naar Meo Vac gaat voor een groot deel langs de Chinese grens en de gebergtes hier zijn prachtig! Eigenlijk kan ik geen allesomvattend woord voor dit uitzicht vinden. Eén van de vele vele foto's die we hier hebben gemaakt, zullen we wel aan dit blog toevoegen om jullie een hele kleine indruk te geven van dit landschap.
In Meo Vac een klein sprintje getrokken richting de markt, maar het liep helaas op zijn einde. Nog wel wat rondgewandeld, maar uiteindelijk bij een klein tentje neergestreken om wat gebakken rijst, soep en komkommer te eten! Ik was in de overtuiging dat er overal wel komkommer te krijgen was in Vietnam, maar dat viel toch best wel even tegen. Uiteindelijk vinden we het dus op de plek waar we het eigenlijk niet verwacht hadden. De komkommer was heerlijk, de soep was zurig en tsja aan gebakken rijst is niet zoveel te verklooien, dus prima maaltijd voor 60.000 Dong (nog geen €2,50) totaal.
Vervolgens ruim 3 uur lang weer onderweg richting naar Bao Lac. We zouden hier niet slapen vannacht, maar doordat we het één en ander hebben omgegooid zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Die hebben we gevonden. Prima hotel alleen heel veel vliegjes (zonder roze gipspootjes). De stroom is meerdere keren uitgevallen, maar ook dat schijnt een vrij normaal iets te zijn hier. Zo maar even het dorpje verkennen en een hapje eten. Eens kijken wat de avond ons verder zal brengen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl